We have 37 guests and no members online

BIU English BIU Español BIU Português BIU Français BIU 中文 / Chinese BIU 日本語 / Japanes BIU Русский BIU Arabic / العربية

Review of Bircham International University News


Along the years there have been some news expressing some opinion about Bircham International University and its reputation. Those articles were usually written based on misconceptions and a superficial understanding of the nature of BIU. A deeper review of Bircham International University legitimacy, distance learning higher education programs, academics, staff plus many of the available references provided led the reporters to write a corrected version of the initial article or even delete any incorrect statements.


We would like to thank those newspaper and media that took the time and effort to conduct a review of Bircham International University in order to achieve a more accurate and correct opinion about this institution. Following we present a list of some of those who reviewed their opinion about Bircham International University.


Reviewed opinion about Bircham International University:


Deleted entries affecting the reputation of Bircham University






Comments about other publications:


Citylink Florida

In 2003, Allen Ezell published an article in the City Link Magazine about Diploma Mills to promote the book he wrote with John Bear. This article was not even about Bircham International University but mentioned Prof. Dr. Deric Bircham qualifications without any proper research. "It's pure hokum," said Allen Ezell with a laugh, about Bircham. CityLink Magazine finally deleted this article in 2007. This deleted article is still used as a reference by Wikipedia. In 2014, John Bear reviewed his opinion about Bircham International University.



The Australian

In 2002, The Australian Newspaper published a warning against unaccredited institutions including Bircham International University. In 2003, after further research and BIU membership into the IARC (International Accreditation & Recognition Council) from Australia, The Australian Newspaper deleted the article. Quoting the communication from the Australian: "Thanks for your recent interesting email to The Australian on the status of Bircham. We're looking into the university as a result. I agree the lack of any accreditation recognized by the Australian Government does not mean a university is a degree mill, and some Australian universities have accepted the postgraduate degrees of some nontraditional institutions."



El Correo de Mexico and other Mexican newspapers

In July 2007, some Mexican newspapers such "El Correo de Guanajuato" published a sensationalist article about some distance learning higher education institutions that may be committing academic fraud. The newspapers provided a list of 11 schools including Bircham International University and the UNED Universidad Nacional de Educacion a Distancia, which is recognized by the Ministry of Education from Spain and has a well established reputation. 

Those articles were based on an incorrect interpretation of a note issued by the Mexico Secretary of Public Education (SEP) stating that "The certificates, diplomas and degrees issued by institutions lacking the official recognition will not be acknowledged or recognized by The Secretariat of Public Education in Mexico." The SEP also published a list of distance learning higher education institutions lacking this official validation. BIU is included in this list. Other distance learning higher education institutions have been accused of academic fraud, but never Bircham International University.

We would also like to remark that Bircham International University was the only distance learning higher education institution listed by the Official Directory of the Mexican Government for many years and until the directory was dismantled in 2012.



Nairobi Business Daily

In April 2008 the Nairobi Business Daily reported that Bircham International University was operating in Kenya without authorization, "wooing unsuspecting students to its distance learning classes". An official of Kenya's Commission for Higher Education was quoted as warning that BIU degree certificates would not be recognized.

In March 2010, after a meeting with William Martin, BIU CEO, and the endorsement from the Embassy of Spain, the same newspaper deleted all references to such article and published a correction, explaining that the April 2008 story had been provided by a person "who at the time of publication had a partnership dispute with Bircham over rights to represent the university in Kenya". The correction stated that BIU "is a Spanish institution of distance learning and is in good standing with Spanish authorities that offers alternatives to formal adult higher education specifically aimed at adult working professionals" and that its programs "can be legalized and validated by the Embassy of Kenya in the USA or Spain despite the institution not being registered by the Commission for Higher Education in Kenya".

In this case, not only a correction was published by the Nairobi Business Daily, but also the 2008 article was deleted because it was considered damaging and incorrect. We want to thank the publisher for their consideration of this case.